Fanboy Híradó: Oscar 2016 tippelde

oscars.jpg

Már csak néhány óra és 88. alkalommal is átadják az amerikai filmes szakma legnagyobb elismeréssel járó díját, az Oscart. Korábbi évekkel ellentétben Magyarország is jobban figyel az eseményre, a nemzeti televízió élőben közvetíti a gálát. Mégpedig azért, mert legalább 80% eséllyel, 1981 után először, hazánk filmje, a Saul fia lehet a győztes. Egyetlen komoly kihívója a francia Mustang. Érthető tehát, hogy rég nem látott izgalommal várja az átadást a magyar közönség is. Ez a fajta érdeklődés azonban tényleg csak komoly érintettség mellett fordulhat elő. Alapesetben túlságosan belterjes és amerikai a magyar közönség számára a díjjal járó felhajtás. Ha valakit azonban az átlagosnál egy picit jobban érdekel, hogy mit gondol magáról az amerikai filmes közösség, akkor érdemes odafigyelni a díjra, mert sokat mond.

Idén például azon van a legnagyobb hangsúly, hogy a rendszer idejétmúlt. A szavazók között nagyon sok olyan idős filmes van, aki már évek vagy évtizedek óta nem aktív, mégis túl nagy befolyásuk van arra, hogy kinek ítélik oda a díjakat. Idén már sorozatban másodszor fordult elő, hogy a legjobb színészi jelöltek között egyetlen kisebbség tagja sem képviseltette magát. Idén nem esett róla annyi szó, de a rassz mellett a gender is forró téma, rendezői kategóriában nőként ugyanis szinte lehetetlen odakerülni a jelöltek közé. Tavaly a Selma rendezésért mégcsak jelölésig sem jutott Ava DuVernay, ami egy ideig ugyan beszédtéma volt, aztán szépen elfelejtődött. Idén nem volt a kizárólag fehér férfiakat jelölő rendezői ötösből botrány, pedig a bojkott mellett érdemes megjegyezni, hogy rendezői vagy operatőri feladatokat egy fontosabb filmnél szinte lehetetlen nőként megszerezni. A jelölések legnagyobb tanulsága tehát az, hogy elsősorban a rendszer és nem maga az akadémia felelős a problémákért. Az emberek, akik finanszírozzák a filmeket, nem adják meg a lehetőséget nem fehér és nem férfi kollégáiknak a bizonyításra, legyen az rendezői, színészi vagy más, fontos, kreatív pozíció. Reméljük a 2016-os Oscar segít majd ezeknek az akadályoknak a legyőzésében.

2016-ban az az igazán fontos, hogy mi nem jutott el a jelölésig és milyen okokból.

Az Oscar mindig mond valamit Hollywood állapotáról, így vagy úgy. Jól lehetett ezt érezni a megelőző díjátadókon is. Szombatról vasárnapra hajnalban adták át a Spirit Awards-ot, amit független filmes Oscar-nak is hívnak. Általában ez egyfajta ruhapróbája szokott lenni az Oscarnak, ahol az esélyesek csiszolgathatják a köszönőbeszédüket a nagy nap előtt. Vagyis általában a díjazottak között nagy az átfedés. (Persze mivel a Spirit szabálya, hogy ha egy film 20 millió dollárnál többet keresett, akkor nem jelölhetik, így ez néha bonyolítja a képet, de tavaly például színészek között teljes volt az átfedés.) Idén a Spirit könnyen tündökölhetett az anti-Oscar szerepében. A Spotlight szétnyerte magát, elvitte a fontosabb díjakat, ami minden más évben növelné az esélyeit, de azt hiszem ez idén azt erősíti, hogy A visszatérő lesz az este nagy nyertese. A Spiriten győzedelmeskedhetett a Beasts Of No Nation legjobb férfi fő- és mellékszereplő kategóriában is. Abraham Attah és Idris Elba jelölésig sem jutottak az Oscaron. 

Annak ellenére, hogy sokan nem tartják a jelölteket megfelelőnek, a díjakat még ki fogják osztani, úgyhogy nézzük meg fontosabb kategóriánként kinek a győzelmére lehet számítani. Félkövérrel a nagy esélyes, dőlttel az alternatív esélyes látható.

Legjobb film

  • A nagy dobás (The Big Short)
  • Kémek hídja (Bridge of Spies)
  • Brooklyn
  • Mad Max: A harag útja (Mad Max: Fury Road)
  • Mentőexpedíció (The Martian)
  • A visszatérő (The Revenant)
  • A szoba (Room)
  • Spotlight: Egy nyomozás részletei

A The Revenant 82%-on áll Rotten Tomatoes-on szóval furcsa lenne azt írni róla, hogy nem igazán jó film, mégis az utóbbi hetekben abszolút ez volt a domináns narratíva a filmes újságírók között. Minden körülmény ellenére elképesztő kasszasiker a film, egyben lenyűgöző rendezői teljesítmény, gyönyörű tájakon, ami Inarritu tavaly győztes filmjéhez hasonlóan a Hollywodot jelenleg csapdájában tartó szuperhős mozik művészfilmes feldolgozása. Leonardo DiCaprio soha nem fog képregényadaptációban álruhás igazságosztót alakítani, vagyis a Visszatérő a legközelebbi, amit kaphatunk egy legyőzhetetlen képességekkel rendelkező DiCaprióból. Jelenleg az egyik legnagyobb sztár a világon, állítólag részben azért is, mert még nem kapott Oscart. Ha egy ilyen filmet az ő és Inarritu jelenleg nagyon magasan lévő ázsiója juttat a csúcsra, az újra bebizonyítja: az Oscar csak 50%-ban szól a konkrét alkotók érdemeiről, a többi a kampány és a narratíva.

Sötét lóként ott van a Spotlight, aminek nincsen klasszikus értelemben vett főhőse és hús-vér a valóságban is létező szuperhősök a főszereplői: oknyomozó újságírók! A film sokak szerint egy tévéfilmmel van egy szinten, így számos kritikusnak kellett bebizonyítani, hogy annak ellenére, hogy a Spotlightban egy grammot sem találunk A visszatérő melldöngetős "Ide nézzétek mekkorát rendezek" pillanataiból, mégis óriási teljesítmény, ami kizárólag a film üzenetének hatékonyabb átadását szolgálja.

Legjobb rendező

  • Lenny Abrahamson (A szoba)
  • Tom McCarthy (Spotlight)
  • Adam McKay (A nagy dobás)
  • George Miller (Mad Max: A harag útja)
  • Alejandro Gonzalez Inarritu (A visszatérő)

1950. Ekkor fordult elő utoljára, hogy egy rendező egymást követő két évben is megnyerte ezt a díjat. Idén szinte biztosra vehető Inarritu győzelme. Sötét lóként talán Tom McCharty-t vagy Adam McKay-t kellett volna választanom, de érzésem szerint február végére elfogyott mindkét film lendülete, hiába hetekkel ezelőtt még arról volt szó, hogy soha nem látott szoros versenyt figyelhetünk 3 esélyessel. Úgy néz ki Inarritu és DiCaprio túlélnek mindenkit. Azért jelöltem George Millert sötét lóként, mert kritikusi körökben szinte egyértelmű, hogy neki kellene kapnia a díjat és szeretném magamat abban az álomvilágban tartani, hogyha A visszatérőt is választják a legjobb filmnek, legalább korrigálják a képet Miller díjazásával.

A Mad Max ugyanis egy lenyűgöző film és nagyszerű lenne, ha 2016-ban Hollywood amellett tenné le a voksát, hogy ez az irány a követendő példa. Ugyanis a rebootok és folytatások, előzmények uralják a mozikat. Lehet már kevesen emlékeznek rá, mert maga a film is felejthető volt, de a Jurassic World és a Star Wars hoztáb ke a mozis bevételek nagy részét 2015-ben. Régen készült franchise-ok felélesztése, ami jelentős részben épít a nosztalgiára, de emellett igyekszik a történetet a 2015-ben elfogadottakhoz igazítani. Ez a Star Warsnak sikerült például azzal, hogy főszereplőnek egy lányt és egy színes bőrű férfit tett meg. A Jurassic World aktualizálása pedig maximum a termékelhelyezésekben valósult meg. A Mad Max rebootja szolid sikernek tekinthető, ami úgy aktualizált egy régi franchise-t, hogy közben a trükkökkel visszatért a múltba és a mindent elözönlő CGI helyett hús-vér akciókat mutatott, ami nem kis felüdülést jelentett. Ha ez pedig nem lenne elég, akkor több fontos, női szereplőt vonultat fel, mint majdnem az összes többi legjobb filmre jelölt alkotás együttvéve. A Mad Max-ben tehát minden megvan, ami miatt odaállhatna mögé az akadémia, rendezője ráadásul egy 70 éves bácsi, aminek szintén előnyt kellene jelentenie, de valószínűleg nem fog.

Legjobb női főszereplő

  • Cate Blanchett (Carol)
  • Brie Larson (Room)
  • Jennifer Lawrence (Joy)
  • Charlotte Rampling (45 év)
  • Saoirse Ronan (Brooklyn)

Az egyetlen kategória, ahol 100%-ra veszem a győztes személyét.

Brie Larson minden fontosabb díjat besepert a szezonban, extrémen kicsit az esélye, hogy bárki a közelébe érjen. Sötét lónak azért Charlotte Rampling-et választottam, mert az ő jelölése pont olyan, amire büszke lehet az Oscar, ugyanis sok helyen elfelejtkeztek róla. A nők általában fiatalon nyernek Oscart, ez a legnagyobb érv ellene, de hasonló súlyú tények szólnak a többi jelölt ellen is. Cate Blanchett-nek már van két Oscar-díja és a Carolt közel sem szerette annyira az Akadémia, hogy most megkapja a 3. díját. Jennifer Lawrence esetében már a jelölés is épp elég komoly teljesítmény, illetve meglepetés. Saorise Ronan esetében szintén erről van szó, ráadásul ez már a második neki, nagy meglepetés lenne ha 5 éven belül nem jönne össze neki a díj.

Legjobb férfi főszereplő

  • Bryan Cranston (Trumbo)
  • Matt Damon (Mentőexpedíció)
  • Leonardo DiCaprio (A visszatérő)
  • Michael Fassbender (Steve Jobs)
  • Eddie Redmayne (A dán lány)

Ez is szinte biztosra vehető, bár az utóbbi hetekben már lehetett arról olvasni különböző helyeken, hogy Leo alakítása valójában milyen egyhangú és ciki lenne egy ilyen kevés szöveget tartalmazó szerepért megkapnia a díjat. Véleményem szerint a Wall Street Farkasáért kellett volna nyernie, bár ott meg mintha saját magát alakította volna, vagyis nem kellett különösebben átalakulnia, ettől függetlenül ő a filmnek a szíve és a lelke, ami Scorsese elég tekintélyes karrierjében is kiemelkedő tud lenni. Visszatérve az idei jelöltekre, nehéz eldönteni, hogy ki nyerhet, ha esetleg nem Leo. Fassbender azért eshet ki, mert a Steve Jobs bukás volt, plusz hiába gyűjti sorra a jelöléseket, a kampányban nem hajlandó aktívan részt venni, ezzel szinte esélytelen a győzelemre. Matt Damon esélyeit szintén a filmje adja, ami hiába volt kasszasiker, az Akadémia nincs mögötte, rendezője sem került be a legjobb ötösbe. Bryan Cranston sokak szerint azért lett jelölt, mert a kollégái körében különösen kedvelt, de meglepődnék ha ez elég lenne a győzelemhez. Eddie Redmayne esélyeit az csökkenti leginkább, hogy tavaly már nyert, de a Dán lány díjazásával inthetne egyet a transgender közönség felé az Oscar és jelezhetnék, hogy értékelik az ilyen témájú alkotásokat. (Jared Leto díja nagyjából szintén ennek volt köszönhető.) Erre elég kicsi az esély, de muszáj valakit választani.

Legjobb női mellékszereplő

  • Jennifer Jason Leigh (Aljas nyolcas)
  • Rooney Mara (Carol)
  • Rachel McAdams (Spotlight)
  • Alicia Vikander (A dán lány)
  • Kate Winslet (Steve Jobs)

Alicia Vikander a film főszereplője, de a trükközésnek köszönhetően sikerült ide bejuttatni és kezdettől fogva a kategória legnagyobb esélyese.

Ha csak az alakításokat néznénk akkor talán Jennifer Jason Leigh lenne a legnagyobb esélyes, azonban az Akadémia nem volt oda Tarantino legújabb filmjéért, úgyhogy szinte kizárt, hogy győzzön. Rooney Mara szintén a filmje főszereplője, ám hátráltatja a Carol iránt tanúsított, kis lelkesedés, továbbá, hogy nem igazán látványos vagy hivalkodó az alakítása. Rachel McAdams lenne a másik jelöltem a sötét ló kategóriára, mert nem gondolom, hogy a Spotlight minden fontos díjat elveszít majd az éjjel. Viszont megnehezíti a dolgát, hogy az újságírót, akit alakít kábé senki nem ismeri, úgyhogy hiába tanulmányozta őt, kívülről-belülről, maga az alakítás nem tűnik olyan egetrengetőnek. De nem is baj, az ő karrierje remek állapotban van, azzal, hogy versenyben van is elégedett lehet. Kate Winslet komoly esélyes lehet a díjra, mert az alakítása tényleg nagyszerű, népszerű is a kollégái körében, de neki is a filmje nehezíti a dolgát.

Legjobb férfi mellékszereplő

  • Christian Bale (A nagy dobás)
  • Tom Hardy (A visszatérő)
  • Mark Ruffalo (Spotlight)
  • Mark Rylance (Kémek hídja)
  • Sylvester Stallone (Creed – Apollo fia)

A Creed hasonló alkotás az új Mad Maxhez: egy régi sorozat feltámasztása, ami egyszerre tud friss maradni és jól felismerhetően hű maradni az elődhöz. Persze ez is kevés volt Michael B. Jordan vagy Ryan Coogler jelöléséhez. Stallonén keresztül azonban elismerhetik a filmet.

Sötét lóként még Mark Rylance is szóba jöhet, aki Cranstonhoz hasonlóan népszerűnek számít kollégái körében, ami talán elég lehet ahhoz, hogy Spielberg filmje ne díj nélkül menjen haza. Mégis kicsi rá az esély, ahogy Mark Ruffalo győzelmére is, aki hasonló kihívásokkal küzd, mint Rachel McAdams. Egyedüli szerencséje, hogy ő legalább kapott egy olyan jelenetet, amiért Oscart szoktak adni: átszellemülten kiabál arról, hogy amit csinálnak a filmben az a helyes dolog, de mégsem látja be senki. (Mondjuk az már csak a Spotlight okosságát dicséri, hogy abban a bizonyos jelenetben nincs igaza a karakternek.) Ha a Spotlight a várakozásoknál jobban szerepel, akkor összejöhet neki a díj. Tom Hardy karrierje még szintén egy elég jó helyzetben van. Mindkét legtöbb díjra jelölt alkotásban szerepelt, de ha ez nem lenne elég, mindkettőben kiválót nyújtott. Még azt is el tudom képzelni, hogy A visszatérő akkora lendületet kap, hogy neki is leessen egy díj.

Legjobb adaptált forgatókönyv:

  • A nagy dobás
  • Brooklyn
  • Carol
  • Mentőexpedíció
  • A szoba

A nagy dobás hetekkel ezelőtt még benne volt a legjobb filmért folytatott küzdelemben is, de meg kell elégednie azzal, hogy ez a legfontosabb díj, amit megkap. Sötét lóként a Brooklyn vagy A szoba között dilemmázok, ugyanis mindkettő erős versenyző, de tekintettel arra, hogy A szoba jutott be a legjobb rendezők közé, így hajszálnyival az lehet esélyesebb a meglepetésre.

Legjobb eredeti forgatókönyv:

  • Kémek hídja
  • Ex Machina
  • Agymanók
  • Spotlight
  • Straight outta Compton

A szívem az Agymanókért repes, a Pixar egyik legjobb művének ott lenne a helye a legjobb filmek között, azonban az Akadémia jelölési rendszere nem kedvezett neki. Ennek ellenére, annak a filmnek meg kell elégednie a legjobb animációs film díjával. Az Oscart övező beszéd következtében azt érzem, hogy a Straight outta Comptonnak lehet esélye bezavarni a Spotlight sikerébe, ha az Akadémia egy "fekete filmet" akar díjazni. Igaz, annak fehér íróin keresztül, de akkor is valami, ahogy az a Creed esetében is történhet.

Legjobb operatőri munka:

  • Carol
  • Aljas nyolcas
  • Mad Max - A harag útja
  • A visszatérő
  • Sicaro

A visszatérő operatőri munkája igazán forradalminak hat, főleg azért, ahogyan a természetes fényt használja. Inarritu megoldásai sokszor öncélúnak hatnak, és ebben Lubezki valamennyire partner is, de valahogy az ő érdemeit a film kapcsán sokkal könnyebb elfogadni, mint a rendezőjét. Lubezkinek ez sorozatban a harmadik díja lehet, ami egészen elképesztő teljesítmény. Sötét lóként Roger Deakinsre szavazok, aki Lubezki mellett a másik igazán zseniális operatőr, akit eddig még képtelen volt díjazni az akadémia. Esélyesnek kellene lennie John Seale-nek is, ugyanis a Mad Maxben kiváló munkát végzett, a film vizuális nyelve egészen lenyűgöző, de nem hiszem, hogy odaérhet.

Legjobb vágás:

  • A nagy dobás
  • Mad Max - A harag útja
  • A visszatérő
  • Spotlight
  • Star Wars: Az ébredő Erő

Az egyik legérdekesebb kategória, amit nem filmes szemmel nehéz megítélni. A Star Wars jelenléte elsőként talán meglepő, de a film kapcsán kiderült, hogy a nagyon szoros határidők miatt, a filmet a vágószobában elég rendesen átalakítottak. Ennek ellenére ez az egyetlen, amit esélytelennek tartok a díjra. A Spotlight vagy A nagy dobás simán begyűjtheti ezt a díjat, de mivel A visszatérő nagy estélyére számítok, így azt gondolom, hogy ezt a díjat is bezsebeli. A Mad Max a technikai díjak jelentős részét valószínűleg haza fogja vinni, mellé talán összejöhet a legjobb vágás is, ami szenzációs a filmben.

Legjobb animációs film:

  • Anomalisa
  • Inside Out
  • Shaun the Sheep
  • Boy and the World
  • When Marnie Was There

Az Anomalaisát imádták az amerikai kritikusok, de például a Spirit Awardson is rengeteg jelölését gyűjtött össze, ettől függetlenül nehéz azt elképzelni, hogy nem a Pixar viszi haza a díjat 8. alkalommal. 

Végezetül néhány tendencia az elmúlt évekből kiindulva:

screen_shot_2016-02-28_at_21_37_20_du.png

  • 2004-ben fordult elő utoljára, hogy egy film decemberi bemutatóval nyerni tudott. Általában a film esélyeit csökkenti a késői bemutató, A visszatérő esetében azonban úgy tűnik, hogy a siker egyik komponense volt. Hiába, nincs tuti recept az Oscarra.
  • 2004 óta látható, hogy évente váltakoztak a legjobb filmként díjazottak között 100+ milliós bevételű filmek és a szerényebb sikerek. Ez tavaly a Birdmannel megtört, egymás után két évben "nem számított a bevétel". Ha a A nagy dobás (68 milliós bevétel) vagy a Spotlight (39 milliós bevétel) nyer akkor 3 évre nyúlik ez a sorozat. A visszatérővel viszont újra egy igazi kasszasikert díjazna az akadémia.
  • Nem igazán beszél róla senki, pedig Steven Spielbergnek ez a 9. produceri jelölése, ami rekordnak számít. Újabb érv, ami bebiztosítja helyét Hollywood legnagyobb hatású alkotóinak pantheonjában.
  • A legtöbb Oscarra jelölt ember? Maga Walt Disney ötvenkilnccel. A második? John Williams, akit idén jelöltek ötvenedik alkalommal.
  • Domnhall Gleeson ügynökének kellene valami díjat adni, ugyanis a színész szerepel a Brooklynban, A visszatérőben, az Ex Machinában és az új Star Warsban is. Tom Hardyhoz hasonlóan neki is órási mosollyal kell járkálnia egész este.
  • A jelöltek 30%--ának már van legalább egy Oscar díja.