Fanboy Híradó: Girls 5x03 - Japan

girls_503_07_960.jpg

Most megtudjuk, hogy milyen Shosh élete Japánban. Meg azt is, hogy Fran mit gondol a pornóról. A Girls egy csendes, de remekül összerakott epizóddal folytatja az utolsó előtti évadát.

Az ötödik évad harmadik része semmi korszakalkotóval nem szolgált, mégis a két egyszerű szálat bemutató epizód könnyen odaférhet majd a Girls legjobb részeit összegyűjtő listákra. Ezeknek majd az ideje csak jövőre jön el, amikor búcsúzunk a lányoktól, de most szépen sorra vehetjük, hogy mi teszi az átlagos Girls részt és hogyan sikerült Jenni Konner társ-showrunnernek úgy felépíteni, hogy friss és szórakoztató legyen.

Mindneképpen segített, hogy két szállal dolgozott és mindkettő elég egyértelműen jutott el A pontból B pontba úgy, hogy közben azt éreztük a karakterekre hatással voltak a történtek. A hangsúly természetesen a Japánban éldegélő Shoshannán van, akinek a történetét egészíti ki Hannah kálváriája, aki nem tudja elfogadni a tudatot, hogy Fran az exbarátnőnek a képeire maszturbál. Kezdjük ezzel, mert Hannah megint másodhegedűs a történetben, de nem úgy, mint a második epizódban. Egyrészt Shosh-hoz képest kevésbé érdekes, ami vele történik másrészt, másrészt úgy tűnt, mintha az epizód nem kommunikálná elég világosan, hogy mi is az ő baja valójában. Azt hiszem a párkapcsolatok jelentős részében kiverné a biztosítékot, ha kiderülne, hogy az egyik tag meztelen képeket tárol az exeiről a telefonjában. Ez eleve izgalmas téma, a bosszúpornót nem nagyon kell senkinek bemutatni: mi van ha a illetéktelen kezekbe kerül a telefon és a képek nyilvánosak lesznek.

Erről azonban nem ejt szót az epizód, nem is igazán gondol rájuk senki úgy, mint hús-vér emberekre, ezért én azon is elgondolkodtam, hogy ezek tényleg Fran exei-e, de mivel a srác elképesztően jóságosnak van folyamatosan ábrázolva, így jelenleg semmi okunk kételkedni abban, amit mond. A jófej imidzse pedig azt is befolyásolja, ahogy az egész szálat bemutatják nekünk és valahogy kezdettől afelé húzunk, hogy Hannah-nak nincs igaza, pedig valójában teljesen jogos az okfejtése, a baj inkább azzal van, ahogy kommunikálja. Mert az, hogy Fran elutasítja a pornót a nyilvánvaló indokok miatt (fiatal, gyakran kiskorú lányok kihasználására épül, akik sokszor bedrogoznak, vagy egyébként is korábbi molesztálások miatt kerültek bele az iparba) az egész úgy tűnik, mintha a dolog csak egy újabb tétel lenne a hosszú listán, amitől Fran olyan király gyerek.

A sorozat csak mellékesen érinti a kérdést, de azért a képeken szereplő lányok nagy része csinosabb Hannah-nál és mikor Raynek meg Elijahnak panaszkodik, akkor némileg előjön ez a fajta probléma, hogy hogyan érinti ez Hannah-t meg a saját énképét, de Frannel valamiért nem esik szó róla. A kanapén történő kínos szexjelenet szolgál annak illusztrálására, hogy lássuk Hannah nem igazán próbálta megoldani a problémát, csak megsértődött és kiadta magából a mérgét. A legfurcsább tehát ebben a b-plotban, hogy Hannah-nak hiába van valamennyire igaza, a viselkedése kicsapja a biztosítékot. 

girls503-1.jpg

Mikor a sorozat készítője egyben főszereplője is, akkor egyből arra gondolunk, hogy a készítőnek más a hozzáállása a főszereplőhöz, mint mondjuk Matthew Weinernek Don Draper figurájához. A Girls vagy a 30 Rock esetében pedig végképp gyakran támadták azért a női showrunnereket, hogy olyan történeteket írnak a karakterüknek, amiben náluk sokkal jobb pasikkal hozzák össze a karakterüket. Erről a problémáról, már a negyedik évadban is írtam és az a furcsa benne, hogyha nem ők játszanák a főszereplőt és úgy írnák bele ezeket a macsókat a történetbe, akkor senki nem gyanúsítaná őket ilyenekkel. Ez pedig elég szomorú hozzáállás, pláne, hogy inspirálónak kellene lennie, a női showrunnerök karrierje, nem?

Mindenesetre az ilyen kritikák után lehet azt érezni, hogy a készítők reagálnak ezekre a hangokra és bátrabban ábrázolják Hannah-t negatív fényben akkor is, ha esetleg igaza van, vagy érthető, ahonnan jön. (Nem mintha nem lenne kezdettől nehezen elviselhető a főszereplő.) Ahogy olyan sokszor a sorozatban, a kiindulási pontja most is egy önző cselekedet, ugyanakkor mindenki tud azonosulni a párkapcsolatban saját testével vagy vonzóságával kapcsolatban elbizonytalanodó szereplővel. A Girls és az epizód javára legyen mondva, hogy a történetet saját magához híven dolgozza fel. Marnie például nem igazán látja, hogy miért lehet igaza Hannah-nak, egyre inkább átragad rá Desi szabad szellemme, nem tudja miért kellene ezen kiakadnia. Vagy azon, hogy Skype-on keresztül a barátnője látta a férje férfiasságát. (Ez az epizód egyik legviccesebb párbeszéde:" - Okay, I just fully saw your husband's dick.  - Oh, my God, I love hearing the word husband.")

Ha ez nem lenne elég szabadszelleműségből, akkor azután, hogy Ray nem igazán, Elijah viszont teljes mértékben egyetért vele, pár pillanat múlva már előnyükre használják a helyzetet, hogy mindenki a helveticában kávézik és a kutya sem megy be a Ray’s-be: Elijah és Ray csinálnak néhány meztelen képet Hannah-ról, amire Fran nyugodtan kiverheti. A jelenet pont annyira képtelen, mint amennyire a sorozattól megszoktuk és egy normális kapcsolatban ugyanúgy kérdéseket vetne fel, hogy Ray és Elijah miért fényképezik a meztelen Hannah-t. De ennek boncolgatására már nem jut idő, mert a szál azzal ér véget, hogy Hannah magán akció keretein belül kitörli a képeket a telefonról, saját meztelen képét pedig beállítja képernyővédőnek. Felesleges belemenni, hogy ez hány ponton rossz döntés, de legalább még egyszer aláhúzza a szál központi tanulságát.

girls503-2.jpg

Ennyi szócséplés után pedig rátérhetünk Shosh történetére, akinek a Japán kiruccanása elég szépen párhuzamba állítható Hannah előző évados iowai kalandjával. Megint lenyűgöző képeket láthatunk, a sorozat továbbra is kifejezetten erős marad vizuális téren, Japánból is kihozzák a maximumot. Az első részben találó megjegyzés volt Shosh-ra, hogy még inkább olyan mint egy rajzfilmfigura és eddig is így ismertük meg, de a Japánban játszódó részek jól érzékeltetik miérti is érzi magát annyira otthonosan. A jelenetekbe olyan szempontból bele lehet kötni, hogy hogyan tanult meg ilyen sebességgel japánul, vagy csak azzal a ténnyel, hogy körülötte mindenki beszél angolul, miközben azok alapján, amit én hallottam az ottani helyzetről ez közel sem annyira elterjedt. De fogadjuk el, hogy ebben a tekintetben is álomvilágban játszódik a sorozat. Így az egész arról szól, hogy Shosh egyrészt tökéletesen megtalálta a helyét, másrészt igazán beilleszkedni sohasem fog.

A karakterfejlődés a részben az, hogy bármennyire is all in-t mondott az új életre meg a Japán szokásokra, azért még így is látható, hogy nem tudott minden tekintetben átlendülni. A legnagyobb probléma, hogy Scottal nem votl képes szakítani, ami a legkevésbé szép dolog tőle a részben. Tudjuk, hogy Scott eléggé ódivatú nézeteket vall arról, hogy Shoshnak pontosan mi lenne a szerepe mellette, de ez még nem hatalmaz fel senkit arra, hogy hitegesse vagy átverje. Érthető, hogy a nézőknek még ellenszenvesebb a figurája, ettől még, amit Shosh csinál vele, az nem lesz kevésbé megbocsátható. Akárhogyis történt, a végeredmény a lényeg, ezt az álkapcsolatot végre lerázta a válláról. Az egy másik kérdés, hogy mit fog kezdeni magával azután, hogy a meglévő állásából kirúgták. Gondolom ez is a felnőtté válás egyik lépése, hogy eldönti mit akar kezdeni az életével és akkor is kitart mellette, ha a körülmények egyáltalán nem erre biztatják. Ott lett volna előtte a lehetőség, hogy visszamenjen az USA-ba, illetve az anyagi biztonságba, Scott mellé, de lemondott róla és inkább a japán fiút választotta.

girls_503_09_960.jpg

Karakter szempontból ez volt a legfontosabb út a részben, és ahogy a b-plotban, úgy ezt is igazi Girls-ös tálalásban mutatta nekünk az epizód. Ott volt a jelenet a fürdőben sok meztelen test között, amiben a kép japán lány mondja neki, hogy milyen gyorsan beszél, majd mikor anyanyelvükre váltanak még jobban hadarnak, mint ő szokott. De az igazi csúcspont a fura szexbarlangban történő közjáték, ami a Girls átlagosnál nagyobb érdeklődését a fura szexfantáziák iránt összehozta a Japán szokásokkal. Az is egy olyan pillanat volt, ahol Shosh egy lépéssel közelebb engedte magához a helyi kultúrát meg szokásokat, illetve kipróbált valami olyasmit, amiről korábban nem gondolta volna, hogy képes lesz rá. A Girls még mindig  felnövésről, meg az önkereséséről szól a sorozat pedig szereti ezt mindenféle perverziókkal összekötni, amikor csak lehetséges.

A másik társadalmi kommentár a részben Shosh kirúgása volt, amiben képtelen volt a Aidy Bryant által alakított főnök egyenesen megmondani, hogy mi a helyzet. Feltételezem a 21. századi corporate közegben még mindig nagy hiány van azokból a vezetőkből, akik korrekt formában tudják az elválást kezelni. Persze ha itt Shosh álomvilágát nézzük, akkor pont olyan cuki-muki akart lenni a kirúgása is, mint minden más az életében, csak vannak beszélgetések, amiket bármennyire is csavarunk, nem tudnak azok lenni. Kicsit betolakodott a valóság ebbe az álomvilágba, kíváncsi vagyok, hogy Shosh tényleg kitart-e az új élete mellett.

Egyéb felfedezések:

  • Nem tekinteném harmadik szálnak, de egy jelenetben tovább gördült Jessa és Adam románca is. Ehhez a készítők nagyon profi módon megszerezték Lucy Liút és kreáltak egy képzeletbeli sorozatot, hogy Adam szárnypróbálgatásait érzékeltessék. Természetesen a sorozat, amiben hajléktalant játszik, már legalább a 12. évadnál tart, de Ray minden apró részlettel tisztában van. Jessa pont jól játsza el, hogy ne tudjuk eldönteni, tényleg csak a barát beszél belőle, vagy bele van zúgva Adambe. Lehet, hogy ő sem tudja pontosan, mindenesetre jutott tőle még egy “meta” megjegyzés arról, hogy ő nem fogja ezt a “will they, won’t they” baromságot csinálni. Minden jel arra mutat, hogy pontosan ezt fogják csinálni. Miután pedig lelépett, Adam néma feldolgozása az eseményeknek egészen zseniális volt.
  • Shosh szerelmi szála természetesen nincs rendesen kidolgozva, de nem is igazán lehet elvárni, hogy a sorozat csak azzal foglalkozzon, hogy pontosan miért vonzódnak egymáshoz. A konfliktus volt a lényeg, illetve, hogy a srác jelképezte az álomvilágot meg a beilleszkedést, amit soha nem talált meg Amerikában.
  • Remek volt a japán lányok megjegyzése, hogy Shosh úgy viselkedik, mintha gazdag lenne. Aztán Shosh beismerése is az volt, amiben ezt amerikai sajátosságnak tudta be.
  • Marnie-nak abban igaza van, hogy Fran messze a legnormálisabb srác, akivel valaha Hannah járt. De pontosan mi tartja őket együtt?
  • Az epizód még azt is bebizonyította, hogy ha véget ér a Girls, Zosia Mamet simán elbír majd egy sorozat főszerepével. Egyéb szerepei mellett úgy tűnik, hogy tud színészkedni és a karizmája is megvan hozzá.
  • “What I lack in skill, I make up for in extreme curiosity” - ezt akár maga a sorozat is mondhatná!
  • Tényleg nem akarok túlságosan belemenni, de az amerikaiak és a japánok néhány évtizeddel ezelőtt tényleg utálták egymást. Nagyon kíváncsi lennék, hogy napjainkra ebből mennyi maradt meg. Ha nincs mondjuk a Mad Menben hangsúlyozva ez az ellentét valójában bele sem gondolok, mert itt európán belül sem gondol már nagyon senki a II. világháborús viszonyokra.