Titokzatos Paladinok


Megtörtént, amire kevesen fogadtak volna: a Mysterious Challenger a meta élvonalába repítette a Paladint. Hisztériázás helyett megpróbálunk a pakli mélyére ásni, és megjósolni a dekk jövőjét.


Amikor lehullott a lepel a The Grand Tournament kártyáiról, szinte senki sem jósolt nagy jövőt a Mysterious Challengernek. Az önirónia érdekében idemásolnám akkor írott soraimat:
“A Paladin Secretek egyik legfőbb problémája, hogy olcsóak, és ennek megfelelően keveset is tesznek le az asztalra. Ahhoz, hogy ez a lap megérje az árát, egyszerűen túl sok helyet kell feláldozni a számukra a pakliban. Ráadásul az Aggronak tetsző darabok - Avenge és Competitive Spirit - a hatodik körben vagy után már nem túl izgalmasak.”
Ha valaki szeretne nálam híresebb és tehetségesebb játékosokat hallani fanyalogni, annak ezt a videót ajánlom.

Az elmúlt hetek viszont egyértelműen a Secret Paladinról szóltak. Az első, hisztérikus reakciók egyenesen a Patron Warrior mellé emelték a kialakulófélben lévő paklit, a “bérrettegők” pedig telekiabálták az összes fórumot: nerfölni kell a legyőzhetetlen Karácsonyfát! Erre az utóbbi felvetésre a Blizzard meglehetősen lakonikusan reagált, világossá téve, hogy pontosan erre az eredményre számítottak, és elégedettek a pakli szerepével a metában. A kezdeti sokkon túljutva ezzel bárki egyetérthet - bár elismerem, hogy ez nehéz lehet. Velem eddig például még nem fordult elő, hogy valaki felvegyen ismerősnek meccs után, csak azért, hogy a dekkemet gyalázza, de hála a Secret Paladinnak, ezt az érzést is ismerem.

A pakli lelke egyértelműen a Mysterious Challenger, aki igen hamar kiérdemelte a Dr. 6 becenevet. Valóban nem nehéz észrevenni a hasonlóságot Dr. Boommal, hiszen a 6 manás árhoz tökéletes 6/6-os test mellé érkezik a Secretekkel maximum 5 manányi extra effekt. Dr. Boom azért vált a GvG utáni meta legjobb Legendary lapjává, mert curve-ön kijátszva a nagy test mellé érkezett két pici, két Deathrattle-lel súlyosbítva. Ez olyan tempóelőnyt teremt, amit nagyon kevés pakli képes erőlködés nélkül megválaszolni, vagy körbejátszani. Az általánosan használt öt Secrettel a Mysterious Challenger talán még ennél is keményebb szituációt teremthet a hatodik körben.

A karácsonyfa, amiről a pakli a gúnynevét kapta - és az ezt követő ragequit

A legjobb forgatókönyv: az ellenfél támad, triggerelve a Noble Sacrifice-t. A Defender felfogja a támadást, és halálával triggereli az Avenge-et, ami kiosztja a 3/2-es buffot. A Redemption visszahozza a Defendert. Ha az ellenfél ezután még kijátszana egy miniont, a Repentance azonnal 1-re csökkenti az életerejét. A következő kör elején pedig a Paladin teljes boardja megkapja az 1/1-es buffot a Competitive Spiritből. (Nem, még a Mysterious Challenger sem tette játszhatóvá az Eye for an Eye-t, így azzal most nem foglalkozunk.)

Ez alapján persze körvonalazódik a trükk gyenge pontja. Kedvezőtlen boardra érkezve az ellenfél könnyen körbejátszhatja. Ha üres boardon jelenik meg a Challenger és a karácsonyfa, elég egy kisebb értékű miniont belevezetni a Noble Sacrifice-ba, az így 9/8-ra nőtt Challengert pedig máris viszi a Big Game Hunter vagy egyéb removal.

Ráadásul ahhoz, hogy ezt megbízhatóan produkálja a pakli, nem elég két Mysterious Challenger - a fontosabb Secretekből is kell két-két példány. Általában a Repentance és a Redemption húzza a rövidebbet - a Noble Sacrifice-ból és az Avenge-ből kell mindenképpen kettő. Ez a legjobb esetben is hét, de inkább nyolc 1 manás Secretet jelent, azaz összesen tíz lap alkotja a pakli gerincét. A maradék húsz lapnak kell megoldani egyrészt az early-game board controlt, és megbízhatóan lezárni a meccset a hatodik kör után. Rövid idő alatt nem kevesebb, mint három különböző megoldás alakult ki erre, és az elmúlt négy hétben a meta változásai miatt mind a három verzió megjárta a csúcsot.


Aggro

A Secret Paladin első igazán sikeres verziója szeptember elején ütötte fel a fejét a létrán, és a nyarat meghatározó Eboladin egyenesági utódja. Az első kísérletezések során igen hamar kiderült, hogy elkerülhetetlen, hogy a nyolc Secretből egyet-kettőt még a Mysterious Challenger érkezése előtt felhúzzon az ember. Ahhoz, hogy ne váljanak halott kártyává, kellett valami extra - ez lett a már-már elfeledett Secretkeeper. Ez a Paladin erős early-game lapjaival (Shielded Minibot, Muster for Battle) együtt megteremti annak lehetőségét, hogy a hatodik körben egy kontroll alatt tartott asztalra érkezzen a Mysterious Challenger. Mindeközben pedig ideális esetben el lehet kezdeni erős nyomást helyezni az ellenfél arcára, hogy a maradék néhány buffal gyorsan befejezzük a játékot, még mielőtt az ellenfél visszanyerhetné az irányítást.

Bár a Divine Favornek köszönhetően a late-game elejéig képes lehet fenntartani a nyomást a pakli, ha addig nem sikerül kiharcolni a győzelmet, szép lassan kifullad.

Midrange

Erre a problémára próbál megoldást találni a Midrange verzió. Az 1 manás minionok, köztük a Secretkeeper is, átadják helyüket Loathebnek, Dr. Boomnak és Tirion Fordringnak. Az early-game-re kizárólag a ragadós Haunted Creeper és Shielded Minibot maradnak. Elengedhetetlen a két Piloted Shredder, a Coghammer és a Consecration pedig az aggresszív ellenfelek boardját segítenek kordában tartani.

Bár papíron ez egy igen mutatós elképzelés, a gyakorlatban jóval kevésbé konzisztens. Ez elsősorban a Divine Favor elhagyásának köszönhető, hiszen egy rossz húzásnál egyszerűen nem tud felállni.

Hybrid

Jelenleg a két verzió furcsa keveréke a legnépszerűbb választás. A sok mirror miatt érdemes lehet megtartani egy Secretkeepert, valamint egy Divine Favort és egy Blessing of Wisdomot az Aggro variánsból. A Redemption nagyon jó kombót kínál a Sludge Belcherrel, a Coghammer és Tirion Fordring pedig tovább erősítik a túlélési esélyeket.

Azonban minden ez irányú igyekezet ellenére sem lehet kimozdítani a paklit az érmefeldobás kategóriájából: a játékos ugyanis általában a Mulligan utáni kezdőkezéből, és az ellenfél hőséből pontosan meg tudja ítélni, hogy nyert vagy veszített e. A közel tíz kártyából álló Secret csomag büntető rendszerességgel harap bele az őt etető kézbe - álljon a kezdőkéz három Secretből vagy egy Mysterious Challenger, Piloted Shredder, Sludge Belcher kombinációból, onnan felállni általában lehetetlen. Amikor minden összejön, a pakli gyakorlatilag megállíthatatlan, viszont legalább ilyen gyakran mond teljes csődöt.

Azok a játékosok, akik nem a nerf követelésével voltak elfoglalva, elég hamar megtalálták a pakli ellenszereit is: a Mech és Tempo Mage általában kacagós könnyedséggel játsszák körbe, a Face és Midrange Hunter pedig vagy a Flare segítségével, vagy szimplán tempóval tudja legyőzni. És ezek még a kétesélyes párosítások: a Dragon Priest ellen gyakorlatilag csak elméleti esélye van a Secret Paladinnak.

Nyílván nem függetlenül attól, hogy végiglétráztam vele ezt a szezont, örvendetes fejleménynek tartom a Secret Paladin megjelenését. A Mysterious Challenger legalább hat, korábban játszhatatlannak tartott kártyát emelt ki a feledés homályából - egy hónapja senki sem gondolta volna, hogy a Paladin Secretekkel ez megtörténhet. Ráadásul a relatív túlerőért nagyon súlyos árat kell fizetni a pakliépítés során, ami visszatartja a dekket attól, hogy igazán eltorzítsa a metát. Szerintem ez a jó tervezés ismérve. A Paladin nyert egy új archetípust, amivel végre komoly szinteken is vállalható lett a Class, mindenki más pedig előbb-utóbb rájön, hogy hogyan érdemes ellene küzdeni. Hosszú távon valószínüleg a Tier 2 teteje a reális helye a paklinak, és ez nagyon jól van így.