The Americans 4x01 - Glanders

the-americans-season-4-episode-1-philip-elizabeth.jpeg

A The Americans szereplői rossz döntéseket hoznak, egyiket a másik után, lassan pedig szembe kell nézniük a következményekkel. Lassú víz partot mos, az életük pedig egyre kevésbé tűnik elviselhetőnek.

A harmadik évad fináléja után a sorozat pontosan ugyanott veszi fel a fonalat, ahol közel egy éve elengedte, Philip és Paige egyaránt nem tudnak aludni a történtek után. A kezdésbe ezúttal is csempésztek némi flashbacket a készítők, ezúttal azt a pillanatot láthatjuk, amikor Philip elveszítette az ártatlanságát, és az egész sokkal drasztikusabb, mint azt vártuk. A valahol Oroszországban éldegélő fiatal Philipet két idősebb srác is terrorizálta, elmondása szerint meg is lopták, de magából a flashbackből nem derül ki egyértelműen, így lehet ez is a hazugság része. Egy nap mindenesetre, mikor támadóit nem érdekli a szajré, ráfáznak és egy kővel mindkettőjük koponyáját csúnyán bezúzza.

A The Americans felépítése ezúttal is alapos, egyik lépésből következik a másik, szegény Gene ál-öngyilkossága, pedig nagy hullámokat ver. Maga a jelenet a fináléban tökéletes volt, annyira, hogy az akkori posztban nem is tudtam szépen bemutatni az összes rétegét. Szerencsére a készítők fel voltak erre készülve és most Philip elmondja mit érzett a szegény geek-nek a szobájában. A sok játékrobotról Philipnek egyrészt eszébe juthatott a saját gyereke (Paige, Misha, Henry), vagy mint most kiderül, azok a kisfiúk, akiknek először ontotta ki az életét úgy, hogy az talán nem volt a helyes döntés. Ugyanakkor meg ott van a tény is, hogy Philip igazán robotnak érezheti magát, akinek a cselekedetei felett mások vették át az irányítást.

Nyilván csak idő kérdése volt, hogy Philipen mikor hagynak nyomot a történtek, ezt is szinte a sorozat kezdetétől építgeti a sorozat, hogy aztán végül minden bedőljön. Az előző évadot Paige-dzsel és Elizabeth-tel kezdtük, most viszont Philip érzelmi útja lesz az igazán meghatározó. Ez azzal is jár, hogy újra nem hibátlan a kapcsolatuk a feleségével. Ez minden sorozatban frusztráló tud lenni, de a The Americans-ben a kettőjük kapcsolata a sorozat szíve és lelke, a készítők azonban nem félnek újra és újra eljátszani velünk, hogy Elizabeth megkérdezi Philiptől, hogy mi a baj, aki egyszer sem mondja el az igazat. A legnagyobb baj jelenleg, hogy továbbra is jár az EST-gyűlésekre, Stan nélkül is. Ráadásul továbbra is Sandraval közösen, így végre a 4. évadra kiderül, hogy miért volt fontos a készítőknek megtartani a színésznőt. Ettől mérgesedhet el végleg Stan és Philip kapcsolata, aminek meghatározónak kellene lennie a sorozat végjátékában.

bn-nc883_stan_m_20160316155947.jpg

Némi kikacsintással a pilotra, pedig pontosan ezt jelzi elő az epizódot jegyző showrunner páros, az utolsó jelenetben ugyanis Stan a falnak nyomja Philipet, és azzal gyanúsítja, hogy lefekszik az exfeleségével. Mindeközben Philip zsebében ott lapul az évad központi szálát jelentő biológiai fegyver egyik mintája, ami végtelenül halálos, persze jól tudjuk, hogy úgysem sérül majd meg az üvegcse. A jelenet vagyis pontosan úgy zajlik le, mint a pilotban, mikor Stan bikakábelért jött át a szomszédba, miközben a csomagtartóban pont az a fickó volt, akit az egész FBI keresett. Tudjuk, hogy úgysem most történik meg a lebukás ettől függetlenül a feszültség a helyén van, a készítők pontosan úgy játszanak a közönséggel, ahogyan az elő van írva. Végül látjuk Stant dühösen elsétálni, majd Philipet leengedni a garázs ajtaját, szépen jelezve, hogy a kettőjük viszonya valószínűleg örökre megváltozott. Lehet, hogy végzetes hiba, de mégsem lehet őt megvetni, amiért az EST-en keresztül próbálja meg rendbe hozni a saját lelkét. Nem nagyon különbözik ez a templomtól, ahova Paige ment menedékért, nem véletlen, hogy csak titokban tudja folytatni a dolgot.

Nyilvánvaló, hogy Sandra és Philip között fel sem merül, hogy lefeküdjenek egymással, ez a szál nem erről szól, Stan Beeman tragédiája egyébként is az, hogy nem látja azt, ami a szeme előtt van.

Ugyanez igaz szegény Martha esetében, akinél ugyanúgy eljátsszák velünk a készítők a beijesztős cselt. Miután az egész iroda méhkasként bolydult fel Gene, az áruló öngyilkossága után, Stan nagyon sokat sejtetően sétál oda Marthához, aki éppen szuper titkos dokumentumokat fénymásol a férjének. Az előzmények montázsnak is a része volt a Marthát meglátogató Stan, Clark is rá hivatkozva mondja azt, hogy nem megy többé Martha lakására. Ezek után minden okunk megvan gyanakodni, hogy Stan nem veszi be a kényelmes narratívát, miszerint Gene volt a tettes. De nem Stan, még mindig nem látja azt, ami a szeme előtt van hiába valósul meg épp a valóságban az álma az előző évadból.

vlcsnap-2016-03-19-21h40m20s215.jpg

Martha és Paige sorsa jelenleg még mindig szépen halad egymás mellett párhuzamosan, kíváncsi vagyok, hogy ez megtörik-e egy ponton. Szerencsétlen titkárnőnek most kellett szembesülnie azzal, hogy a korábban hozott döntései után olyan helyzetbe került, amiben már elkerülhetetlen, hogy emberek haljanak meg miatta. A sorozat nem teketóriázik sokat, konkrétan a cold openben látjuk, hogy az álcázásnak nincs több értelme, paróka nélkül ébreszti fel Marthát, aki miután megkérdezi a férjét, hogy minden rendben van-e azt válaszolja, hogy nincs. Egészen kijózanító, ahogy az egész rázúdúl Marthára és szembesülnie kell azzal, hogy mi lett az életéből. Philipnek ez nem kellene, hogy újdonság legyen, Gene valamiért mégis bekattant nála. Mikor Philip később visszatér Marthához, akkor látszik, hogy többé nem fognak tudni ugyanúgy viselkedni.

Ezután még durvább azt látni, hogy Martha, talán kompenzálásként, amiért öltek érte, tovább folytatja a saját sírjának az ásását.

Nem egyértelmű rögtön, hogy Tim atyára (és talán a feleségére) ugyanez a sors vár-e vajon csak azért, mert Paige beszélt nekik a szülei titkáról. A lassú tempónak köszönhetően csak annyi derül ki, hogy ott a lehallgató a szobában, feltételezem pontosan ezt akarta érzékeltetni Thomas Schlamme rendező azzal, hogy mikor megérkezünk a jelenetbe, akkor mintha beosonnánk és kihallgatnánk őket, az ablakon keresztül. Utána persze "normalizálódik a jelenet" , de csak azután, hogy kapunk 1-1 olyan beállítást, amikor jól látható közöttük egy szentkép. Jelenleg nehéz elképzelni, hogy Paige kilábalna-e belőle, ha Tim atyának miatta kellene meghalnia. Ezért remélem, hogy az eddigi szépen egymás mellett vezetett szálak valahogyan, de eltérnek egymástól.

Szépen összekötötte az a különböző történetszálakat az érzés, hogy a finálé eseményei után mennyire nehéz folytatni úgy az életet, mintha mi sem történt volna. Martha vagy Paige nem engedhette meg magának azt a luxust, hogy teljesen kihagyja a napot, ellentétben Stannel, aki mondhatta azt, hogy otthon marad inkább, mert nem akar a benti helyzettel szembenézni. Tökéletesen adta át ezt az érzést a sorozat akkor, mikor Paige az amerikai himnuszt szavaló osztálytársait láttuk. Egy újabb teljesen természetes vetülete az életnek, ami a nagy leleplezés után, teljesen máshogy hat. Ahogy Paige ott összeszedte magát, azzal több másik szereplő élethelyzetét is összefoglalta egyetlen jelenetben.

vlcsnap-2016-03-19-21h41m10s211.jpg

Az epizódnak nálam ez volt a kulcsjelenete, mert a "Glanders" úgy volt felépítve, hogy a karakterek vesznek egy mély levegőt és szembenéznek a megváltozott élethelyzetükkel. Viszont "igazán komoly" dolgok nem történtek, így valamennyire frusztráló volt nézni és ezt nem csak Philip folyamatos elzárkózás Elizabeth elől egyértelmesítette. A vegyi fegyvereket egy William nevű fickótól kapják meg, aki nagyon figyel az FBI, úgyhogy Gabriel már nem elég az akcióhoz. Klasszikus kémes jeleneteket látunk, azonban az első kettő azzal ér véget, hogy Jenningsék hazamennek, mert úgy ítélik meg, hogy valami baj van. Később Marthának hála kiderül, hogy Philip megérzése téves volt, Elizabeth viszont jól vette észre az FBI megfigyelőcsapatának egyik tagját a zöld autóban. Nekem az ilyen jelenetek a kedvenceim, amik tényleg ennek a kémesdinek a domesztikált arcát mutatják meg. A filmekben általában csak az akcióra koncentrálnak, a The Americansben pedig fontos, hogy érzékeljük: a munka nem csak ebből áll. Ugyanennyire jelentőségteljes azt a rejtekhelyet megmutatni, ahol szereplőink a parókákat tartják és ahol átvedlenek az álruhába. Itt is igazán önmaguk tudnak lenni, nem kell attól félni, hogy valaki meghallja őket, ebben a térben fontos lenne látni Philipet és Elizabeth-et. Itt is remekül sikerült vizuálisan érzékeltetni a falat kettőjük között, hogy Philip valamit elzár a felesége elől, bármennyire is tagadja ezt.

Ugyanilyen frusztráló volt Nina kalandja, de a készítők legalább nem a sablonos utat választják, és szerencsétlen kutató, akinek a meghódítására bérelték fel, nem kapja be a csalit és inkább az újabb szerető meztelen teste helyett a feleségére meg a kisfiára gondol, akiket el kellett veszítenie. Ez ráébreszti Ninát arra, hogy neki is van valakije, akit maga mögött hagyott és úgy tűnik, hogy nem túl sok mindennel a kezében nekimegy a felettesének és követeli, hogy találkozhasson a férjével.

Ez is csak alapozás volt, ahogy az orosz szál másik része is. Ott is az a kiindulópont, hogy Jenningséket alkalmazzák a vegyi fegyverek ügyében, ami újítás és még Arkady-t sem lehet beavatni. Ez az évad folyamán valószínűleg érdekes lesz, ahogy csapaton belül is elindul majd a kémkedés és talán ez is összefüggésben lesz azzal, hogy a bizalom fontosabb, mint a túlzott biztonság és csak akkor tudnak hatékonyan együtt dolgozni a szovjetek, ha megbíznak egymásban. Összeségében nem lehet hibáztatni a sorozatot, amiért vállalja az átvezető részeket, ahol makulátlanul rajzolja fel a következő konfliktusokat.

Egyéb felfedezések:

  • A narratíva, mint olyan, valószínűleg nagyon fontos lesz, ahogy Paige-nek egyre több kérdése lesz a szülei munkájával kapcsolatban. A kémkedés nagyon sokszor erről szól, hogy a megfelelő színben prezentálják a történetet. Nagyszerű lesz nézni, ahogy mindennek a legszebb oldalát kell hangsúlyoznia Elizabeth-nek.
  • Intimate? I don’t know what that is.” - Ez talán még a sorozathoz képest is túlságosan direkt kiszólás. A készítők elmondása szerint az intimitás kérdése a sorozat egyik meghatározó alaptémája.
  • Hasonló a helyzet, mikor Sandra azt mondja Philipnek, hogy az EST nem igazán lehet hatásos, ha nem teljesen őszinte saját magával és a helyzetével kapcsolatban. Nos Philipen nem tud segíteni semmi amihez teljes őszinteség kell. Erről szól a konfliktus.
  • Stan jelenlegi barátnője buktatja le Philipet. Kíváncsi vagyok, hogy az előző évadban Jenningséknél elköltött kínos randinak vajon van-e ehhez köze?
  • Gabriel egyik legjobb pillanata, mikor megjegyzi, hogy nem mindenki olyan szerencsés, mint Jenningsék. Minden csak viszonyítás kérdése nem igaz? És nem szabad elfelejteni, hogy mindig van, akinek sokkal rosszabb!
  • Ahogy Hans feltűnésmentesen megjelenik minden Williamet becserkésző jelenetben, az egyszerűen szuper.
  • Philip lelkiismerete több kérdést felvet. Az, hogy gyerekkorában is brutálisan gyilkolt azt jelenti, hogy ez mindig is ott volt benne? Valahol mélyen élvezi is? Vagy pont az a lényeg, hogy az idősebb fiúk az anyaországot szimbolizálják, akik rákényszerítik szegény Philipet arra, hogy ilyen elvetemült dolgokat csináljon?
  • Az epizód, de gondolom az egész évad a korábban hozott rossz döntések következményeivel foglalkozik. Az egyetlen, aki nem hozott semmilyen döntést, mégis itt van a szarban, az Paige.